קרואטיה - דוברובניק פנינת הים האדריאטי צילום: רונן רז

קרואטיה – דוברובניק פנינת הים האדריאטי

מאת גולן לובנוב

צרו עימנו קשר

טיסה של כשעתיים ומחצה מפרידה בין תל אביב ובין דוברובניק שבקרואטיה, היפה בערי יוגוסלביה לשעבר ואחת הערים היפות בעולם. ברנרד שאו כינה אותה "גן עדן עלי אדמות " ו-"פנינת הים האדריאטי", ואכן יופייה ותפארתה של העיר, שתקופת הזוהר שלה הגיעה לשיאה במאה ה-16, לא פגו. מאת: גולן לובנוב

הכירו את קרואטיה ואת פנינת הים האדריאטי עם אקו טיולי שייט >>>

דוברובניק- (באיטלקית רגוזה) היא עיר נמל בדרום מזרח הים האדריאטי הבנויה על לשון יבשת החודרת לתוך הים. זו עיר יפהפיה מוקפת חומות באורך כ-2 ק"מ עם מגדלי שמירה מעליהן. בעיר ארמונות, קתדרלות מרשימות, מזרקות ורחובות מרוצפים המשמרים את היופי של ימי הביניים בשילוב ההווה החודר לכל פינה. בדוברובניק של המילניום החדש תמצאו בתי קפה, מסעדות דגים, פיצריות וגלידריות, חנויות בגדים מודרניות וחנויות מזכרות, מה מה שמאפשר לנו לטייל בתוך פינוקי ההווה מוקפים ביופי של עבר מפואר.
דוברובניק נוסדה במאה השביעית לספירה על ידי פליטים מאפידאורוס שביוון, שהתיישבו בחצי האי הנוח להגנה ולבניית ביצורים. מראשית היווסדה מצאו תושביה את מחייתם בים ודוברובניק הפכה לעיר מסחר חופשי ולמרכז ימי חשוב בעיקר בשל מיקומה על מפת הסחר העולמי בין איטליה לתורכיה.
במאה ה-12 הייתה דוברובניק תחת שלטון קיסרי ביזנטיון ובמאות ה-13 וה-14 תחת שלטון ונציה אך במשך כל אותה תקופה היא נהנתה ממידה רבה של עצמאות בעיקר בזכות מדינאיה המוכשרים שרקמו קשרים כלכליים ומסחריים עם המעצמות באיזור.
תור הזהב של דוברובניק היה במאות ה-15 וה-16 וצי האוניות שלה מנה יותר מ200 אוניות. בתקופת האימפריה העותומנית קיבלה דוברובניק את מרות הסולטן התורכי, בשלמה לו מיסים אך שמרה על אוטונומיה כלכלית ומסחרית בקשריה עם מדינות נוספות.
ב-4 לאפריל 1667 פקדה רעידת אדמה חזקה את העיר והחישה את שקיעתה מבחינה כלכלית. האימפריה של דוברובניק התקיימה עד 1808 עת פלש נפוליאון לעיר והמליך עליה דוכס שפיזר את מוסדות השלטון. העיר צורפה ליוגוסלביה כחלק מקרואטיה. התפוררות יוגוסלביה ומלחמת האזרחים שהתחוללה בה בראשית שנות ה -90 של המאה ה-20 הרסו ופגעו רבות בעיר ששופצה בטוב טעם בשנים האחרונות.
דומה שאלמלא המפה הגדולה בכניסה לעיר העתיקה המראה את הפגיעות בעיר כנראה ולא היינו מרגישים בכך כלל וכלל.

מוקד משיכה לתיירים

כיום העיר דוברובניק מונה כ- 55.000 תושבים ובנויה מכמה איזורים: העיר החדשה, הנמל החדש והעיר העתיקה- מוקד המשיכה העיקרי לתיירים. בכניסה לעיר העתיקה, המוקפת חומות עבות ומגדלי שמירה רבים, נפגוש מעל שערי העיר את פסלו של בלאסיום הקדוש ST BLAISE - פיטרון העיר אשר מחזיק את מודל העיר בידו ושומר עליה. על פי אגדה עתיקה הוא הציל את תושבי העיר במאה ה- 10 מהתקפת הווניציאנים. בכניסה לעיר נגיע לרחוב הראשי- הסטראדום. בעבר היתה פה תעלה צרה שהפרידה את האי רגוזה העתיק מדוברובניק הסלאבית. כאן נתחיל טיול בין נבכי הרנאסנס וימי הביניים. מימין מזרקה גדולה מהמאה ה 15 שהיתה חלק ממערכת אספקת המים של העיר. מייד אחריה ניצבת הכנסייה הפרנציסקאית המרשימה בה נמצא אחד מבתי המרקחת הראשונים באירופה מ 1317. במקום פועל מוזיאון המציג ספרי רפואה עתיקים, כדי פורצלן לאחסון תרופות ועוד. ליד הכנסייה ישנה אבן בולטת מהקיר והאגדה אומרת שאם נצליח לעמוד עליה חמש דקות שלמות תהיה לנו שנה מבורכת... נמשיך ונראה את המבנים המיוחדים כמו מגדל השעון שנבנה בשנת 1444 ומחוגי השעון הם בדמותם של פרשי ברונזה, ארמון הרקטור (שהיה שליט העיר) - אחד המרשימים שבעיר הבנוי בסגנון הרנאסנס המוקדם והקתדרלה הגדולה הבנויה בסגנון הבארוק. בניית הקתדרלה מומנה על פי האגדה על ידי ריצ'רד לב הארי שכאשר חזר מאחד ממסעות הצלב שלו, נטרפה ספינתו בסערה לחופי דוברובניק וכשניצל תרם את הכסף לבנייה. הסיפור האחרון מיועד לאוהדי הכדורגל שבינינו: על קיר הכנסיה של רוק הקדוש נפגוש כתובת בלטינית האומרת "מי שישחק פה בכדור ייפגע" . הכתובת שייכת כנראה לנזיר שמשחק הכדור והרעש פגעו כנראה בשלוותו- ליד הכנסייה נראה רחוב שמידותיו כמגרש כדורגל תקני באיטליה באותם ימים...
בדוברובניק תמצאו גם את רחוב היהודים. בעבר היה שם הגטו ובו בית הכנסת העתיק בדוברובניק. זהו בית הכנסת הספרדי העתיק בעולם, והשני באירופה אשר עדיין פעיל. נבנה בסגנון בתי הכנסת הברוקיים של איטליה במאה ה-14, בקומה השלישית של מבנה מלבני צר ברובע היהודי. בקומה השנייה נמצאים משרדי הקהילה. פנים בית הכנסת, שבנייתו נשלמה בשנת 1652, מקושט בסגנון ברוקי, שנשתמר עד היום.
לקראת השקיעה כדאי לטפס ולטייל על חומות העיר ולהשקיף על העיר מלמעלה. מדוברובניק אפשר לצאת למספר טיולים בסביבה כמו שייט לאי קורצ'ולה- (הקרואטים טוענים שמרקו פולו האגדי נולד באי הזה) שייט בתוך בנוף קרסטי עוצר נשימה.
מומלץ לצאת בהפלגה קצרה מנמל העיר העתיקה לאי הסמוך לוקרום- שם ישנם חופים משגעים ואף חופי נודיסטים.
בתום הביקור מאד מומלץ לשבת באחד מבתי הקפה הרבים ולשתות קפה עם ארומה איטלקית או לטעום ממטעמי הפיצריות המצוינות ומסעדות הדגים המציעות מגוון מאכלי ים.
קיים מגוון רחב ביותר של מסעדות בעיר העתיקה, אך רובן מציעות בעיקר תפריט מקומי די דומה של מאכלי ים ומנות בשריות. המנות לרוב לא יצטיינו בדמיון מפותח אך כל המרכיבים במנות יהיו טריים וטעימים.
אציין כמה מן המסעדות: מרקו פולו - ליד כנסיית סנט בלסיוס מגישה אוכל מסורתי מעולה. סטקיית דומינו - אחת הסטקיות המצוינות בעיר. מסעדת פרוטו - מסעדה מצוינת למאכלי ים. מסעדת נאוטיקה(יקרה במקצת) - מסעדה הממוקמת ממש מחוץ לעיר העתיקה על קו המים ליד שער פילו.

טיולים ארוכים יותר מוצעים לספליט- הגדולה בערי חבל דלמטיה שבה רובע עתיק עם ארמונות ורחובות מפוארים ולשמורת הטבע המיוחדת- פליטוויצ'ה - שמורת טבע מופלאה של אגמים הנמצאים במפלסי גובה שונים היוצרים מפלי מים מרהיבים ביניהם.

טיולים הקשורים למאמר